Kruiden om te sporten

150 150 Kruidjes.be



Als het kriebelt moet je sporten. Sporten is uiteraard heel gezond, maar een klein ongemak moet je er vaak bij nemen. Er zijn verschillende kruiden die een handje kunnen helpen. Ik zet er enkele op een rijtje.

Arnica (Arnica montana l.)

Arnica-zalf voorkomt blauwe plekken, dikke builen en ontstekingen. De zalf reinigt en heelt kneuzingen. je mag de zalf niet in open wonden wrijven want dat zou de wonde kunnen irriteren. Voor builen, kneuzingen en ander minder prettige confrontaties is arnica onovertrefbaar heilzaam. Daarom is het aan te raden deze zalf op fiets- en wandeltochten mee te nemen. Je kan hem kopen in de apotheek of natuurwinkel.

Arnicatinctuur kan je zelf maken:

Weet wel dat je hier in ’t wild weinig of geen arnica tegen komt. Je kan hem best in je tuin planten maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk.

Doe een jampot vol met bloemen en giet er graanjenever over met een alcoholpercentage van 38 tot 40 graden. Laat de pot op een warme plek (niet in de volle zon) drie weken rusten. Elke dag de pot even schudden. Zeef na 21 dagen de arnica eruit en je tinctuur is klaar. Als je nu op stap gaat, te voet of met de fiets, kun je een doekje in de met water verdunde tinctuur dompelen. Stop het daarna in een plastic zakje en je EHBO-pleister is klaar mocht je hem nodig hebben. Neem ook een verband of een zakdoek mee om het doekje op zijn tere plek te houden.

Als je die pleister onmiddellijk op de kneuzing legt, voorkom je bloeduitstortingen en zwelt de huid minder op. Ook bij een spierverrekking kun je met zo’n arnicapleister meer goed dan kwaad doen. Maar je weet het, niet op open wonden aanbrengen.

Goudsbloem (Calendula officinalis l.)

Goudsbloem verzacht en verstevigt de huid. Voor allerlei kleine schaaf-, snij-, en steekwondjes is goudsbloemtinctuur goed. Maar, het alcoholische aftreksel kan wel eens prikken in de wonde. Daarom kun je het beste aan één deel tinctuur drie delen gekookt water, dat je eerst laat afkoelen, toevoegen.

Als je met blaren opgescheept zit, doorprik ze dan met een ontsmette naald en doe er goudsbloemzalf op. Je kunt deze goudsbloemzalf in de winkel kopen of zelf maken.

Sint-janskruid (Hypericum perforatum l.)

Sint-jansolie is prima om de spieren een goede massagebeurt te geven. Sint-jansolie zorgt voor een goede doorbloeding van de weefsels. Er komt dan extra zuurstof bij en die kunnen je spieren wel gebruiken. Ook bij kneuzingen, verstuikingen en spierverrekkingen doet die rode olie goed. Sint-jansolie ontsmet, heelt en stilt de pijn.

Sint-jansolie kan je zelf maken:

pluk 250 g sint-janskruidtakjes die in juni in bloei staan. Giet er een liter koudgeperste olijfolie over . Laat de olie drie weken op een warme plek staan, maar niet in de volle zon. Elke dag even schudden en genieten van de mooie kleur die je massageolie langzaamaan krijgt. Zeef de bloemen eruit en giet de olie in een plastic flesje. Dat is handig en veel minder gevaarlijk, als je valt. En nu hop: de natuur in!

Rozemarijn (Rosmarinus officinalis)

Rozemarijnolie voorkomt krampen en versterkt de zenuwen. De oliebestanddelen prikkelen de huid en hebben een gunstige invloed op de doorbloeding. Ook voor je gewrichten is deze olie een aangename ervaring.

Als je na je sport-beproeving uitgeteld thuiskomt, kruip dan eens in een lekker rozemarijnbad. Hiervoor overgiet je tien rozemarijntakken met een liter water (net van de kook af. Laat dat mengsel twintig minuten trekken, haal de takken eruit en voeg het aftreksel aan je badwater toe. Je voelt de vermoeidheid zo wegtrekken. Je zult kiplekker uit je bad tevoorschijn komen. Dus als je dadelijk daarna wilt gaan slapen: vergeet het maar. Van slapen komt niets terecht, omdat alles in je lichaam stevig gestimuleerd is.

Voor spierpijnen, verrekkingen en verstuikingen helpt rozemarijnzalf.

Munt en rozemarijn

Mességué, een Franse kruidenkenner, raadt de renners van De Ronde Van Frankrijk aan thee te drinken. 15 g munt en 5 g rozemarijn overgieten met 1 liter water (net van de kook af), 10 minuten laten trekken, zeven en opdrinken. Drie koppen per dag. Of je dan de ‘Ronde’ wint is een andere kwestie …

Zweedse kruiden

Als je voor je begint te sporten je benen goed insmeert met Zweedse kruiden (ook wel Zweeds bitter genoemd), kun je blessures vermijden. In de handel bestaat ook een zalf op basis van Zweedse kruiden.
 

  • Bericht-tag:
%d bloggers liken dit: